کد مطلب: 25832
تاریخ انتشار : 5 بهم 1396 - 20:17
در حالی دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش برای ممنوعیت بازدید دانش آموزان پایه های اول و دوم از گلزار شهدا و دیدار با جانبازان ابلاغ شده، که برنامه ای این چنینی سابق بر این اساساً وجود خارجی نداشته است و از آن سو ابهاماتی نیز در اطلاعیه وزارت مربوطه وجود دارد، و اگر ستورالعمل نیاز به اصلاح داشته چرا باید ابلاغ شود و اگر آزمایشی است، چرا در سطح وسیعی همچون یک استان ابلاغ شده است؟!

به گزارش پیام بشرویه ،  در هفته ای که گذشت شاهد انتشار دستورالعمل اردو و بازدید دانش آموزی از سوی مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان به مدیران، رؤسای آموزش و پرورش شهرستان ها، نواحی و منطقه بودیم، دستورالعملی جنجالی که با واکنش های بسیاری روبرو شده بود چرا که در یکی از بندهای آن آمده بود؛ "عیادت ازجانبازان و بازدید از گلزارشهدا برای دانش آموزان پیش دبستانی و اول،دوم دبستان درمدارس همدان ممنوع می باشد"، در این زمینه گزارش های متعددی در سایت خبری رودآور منتشر شد از جمله " "صدور یک دستورالعمل جنجالی از سوی آموزش و پروش همدان؛ ابلاغ دستورالعمل ممنوعیت بازدید از گلزار شهدا برای دانش آموزان!/ پاک کردن صورت مسئله یا اجرای زیرپوستی سند 2030 +سندو "همه واکنش ها به ابلاغ یک دستورالعمل در راستای ممنوعیت بازدید از گلزار شهدابرای دانش آموزان/ازمحکومیت بخشنامه توسط سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تا قول مساعد وزارت آموزش و پرورش برای اصلاح آن".

و اما هم در واکنش خزائی مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان و هم در واکنش وزارت که منجر به صدور اطلاعیه ای شد ابهاماتی برای مردم عزیز و شهید پرور استان همدان وجود دارد، از جمله آن که؛

چرا باید استان همدان پیش قدم یک دستور العمل آزمایشی باشد/اگر دستورالعمل وزارت آزمایشی است چرا در سطح وسیعی همچون یک استان باید اجرایی شود؟!

** اگر دستور العمل آموزشی بوده چرا از بین همه استان ها می بایست استان همدان با داشتن بیش از هشت هزار شهید و بیشتر از آن جانباز پیش رو اجرای چنین برنامه ای باشد و چرا باید یک دستورالعمل اگر عنوان آزمایشی را یدک می کشد در سطح وسیعی همچون یک استان اجرا شود؟

دستورالعمل اگر آزمایشی است، چرا اظهار نظر مدیر کل را ندارد؟!

** مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان در مصاحبه ای که با خبرگزاری فارس داشته عنوان کرده که " این دستورالعمل برای اظهار نظر مربیان و مدیران، به مدارس ارسال شده است"، نکته اساسی نخست اینکه چرا خود مدیر کل اظهار نظری نداشته است و بدون بیان اظهار نظر خود مستقیم آن دستورالعمل را به رده های پایین ابلاغ کرده و دوم آن که چگونه نام ابلاغیه و دستورالعمل پای نامه اصلی آمده است؟!

دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش برای ممنوعیت برنامه ای صادر شده که وجود خارجی نداشته!/اگر مصداقی که نشان دهد برنامه دیدار با جانبازان سابق بر این بوده ارائه دهند

** فرض بر آن گذاشته می شود که نقظه نظر مدیر کل که گفته "دانش‌آموز پیش‌دبستانی را می توان به باغ گل و طبیعت برد و آنجا را نشان داد تا اینکه او را به بیمارستان برد، زیرا باید به فکر روحیه نشاط این سنین بود." صحیح است، سوال بعدی اینکه مگر تاکنون پیش دبستانی ها و یا اول و دوم ابتدایی را برای دیدار به خانواده شهدا و جانبازان برده اند که اینک دستورالعملی برای لغو و ممنوعیت برنامه قبلی صادر می کنند؟ اگر برده اند مصادق و گزارشی بیاورند.

مدیر کل گفته که دیدار با باجانبازان برای پایه سوم به بعد ابتدایی بلامانع است، حتی اگر هم بلامانع بوده است آیا پیش از این برنامه دیداری با خانواده شهدا و جانبازان را داشته اند و اجرایی کرده اند؟ اگر حتی برای پایه های سوم به بعد هم اجرایی شده مصداق و گزارش کاری همراه با تصویر بیاورند و یا اگر دستورالعمل اجرایی هفتگی، ماهانه یا سالانه دیدار با جانبازان را داشته اند هم با سند اعلام کنند، اگر چیزی رای ارائه ندارند، نشان می دهد که دستورالعمل برای ممنوعیت برنامه ای صادر شده که اصلاً وجود خارجی نداشته  و تاکنون انجام نشده است.

در ابتدای بخشنامه لفظ دستور العمل آمده یا یک برنامه آزمایشی/اگر دستورالعمل نیاز به اصلاح داشته، چرا ابلاغ شده؟!

** در اطلاعیه ای که وزارت آموزش و پرورش و در واکنش به خبرهای منتشر شده ذکر کرده آمده است که "قابل درک است که استفاده از برخی عبارات مانند "ممنوعیت بازدید از گلزار شهدا" در قالب تبصره ای ذیل یک ماده از دستورالعمل اردوهای دانش آموزی، قطعا نیاز به اصلاح داشته و با توجه به آزمایشی بودن دستورالعمل مذکور، در نسخه نهایی مرتفع خواهد شد."، یعنی دستورالعملی در چنین سطح وسیعی منتشر شده بدون آن که با برنامه ریزی کاملی باشد، تا جایی که وزارت مربوطه اعلام کرده که دستورالعمل "قطعا نیاز به اصلاح دارد"، پس چگونه وزارت به ابلاغ این دستورالعمل روی آورده در حالی که هنوز نیاز به اصلاح داشته و در ثانی مجدد اینکه اگر آزامایشی بوده و به دنبال نظر گرفتن از متولیان امر، چرا در کل استان و نه در یک بخش و چرا به صورت دستورالعمل و نه یک برنامه پیشنهادی عنوان شده است؟!

وزارت چگونه تنها بر اثر احتمالات دستورالعملی صادر کرده است؟ آیا مصداقی دارند که یک دانش آموزان با دیدن جانبازی ضربه روحی خورده؟!

** در بخشی دیگر از اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش آمده است که "همچنین بر اساس دیدگاه غالب صاحبنظران حوزه روانشناسی تربیتی، بازدید نوآموزان و کودکان در سنین پیش دبستانی و سالهای نخستین دوره ابتدایی از آرامستان ها و مراکز درمانی به صلاح نبوده و دارای تاثیرات نامطلوب روحی و روانی می باشد." نخست آن که دستورالعملی که صادر می شود باید بر اساس مصداق های واقعی رخ داده در جامعه باشد، آنان چگونه تنها بر اثر احتمالات چنین دستورالعملی را صادر کرده اند؟ آیا تاکنون اتفاقی در این باره رخ داده، یعنی دانش آموزی را برای دیدار با خانواده جانبازان و گلزار شهدا برده اند و او دچار بیمار روانی و یا ضربه روحی شده است؟ اگر این گونه بود اینجا هم باز مصادقی بیاورند و بگویند فلان اتفاق برای فلان دانش آموز افتاده است.

** مطلب بعدی آن که آیا در حقیقت با رواشناسان مذهبی هم مشورتی داشته اند؟!، اگر این گونه است نتایج آن مشورت ها را هم با انتشار اسامی دقیق رواشناسان مذهبی اعلام کنند.

 نظر کارشناسان رواشناسی:اگر از سنین پایین کودک را برای رویارویی با افراد کم توان آماده نکنیم در سنین بالاتر دچار مشکل می شویم

در حالی که تنها با گفت و گو با رواشناسان مذهبی متوجه می شویم که این گونه نیست، به طور مثال «رویا احمدی» کارشناس رواشناسی که سالیان سال است با کودکان در مهدکودک ها آشنا است و روحیاتشان را می شناسد در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: یکی از مسائل اساسی گفته شده در مهد کودک هایی که بنده با آن سر و کار داشتم نحوه چگونه برخورد کردن آنان با معلولانی است که در اطراف خود می بییند، گاهی کودکی معلولی در خانواده خود دارد گاهی دیگر کودکان با معلولان یا همان کم توانان در مهدکودک، مدارس، اقوام، کوچه و پس کوچه ها روبرو می شوند، در این زمینه اگر آگاهی درستی از موضوع نداشته باشند با آنان به نحو شایسته ای برخورد نمی کنند، حال اگر آن کم توان جانبازی باشد که به دلیل حضور در دفاع مقدس به درجه رفیع جانبازی رسیده است.

وی اظهار کرد: جانباز هم به دلیل حضور در جبهه های جنگ دچار یک نقض عضو می شود و اگر تنها به بُعد معلولیت او نگاه کنیم، می بایست که کودکان از همان سنین پایین با نحوه برخورد با آن آشنا شوند تا سوالاتی ناجواب در ذهنش پرسشگرانش که به گفته امروزی ها بیشتر از سنشان می فهمند باقی نماند.

کودکان ما با مفاهیم انقلاب و دفاع مقدس آشنایی ندارند و این سم مهلکی برای ملت است

این کارشناس رواشناسی با تأکید بر اینکه کودکان ما با مفاهیم انقلاب و دفاع مقدس آشنایی ندارند، افزود: این روزها کودکان از انقلاب تنها راهپیمایی ها را می دانند، از جنگ مسائلی به جز شجاعت و شهامت و متأسفانه مظاهر شجاعت اصیل اسلامی ایرانی را هم که کم کم از کتب درسی حذف می کنند، یک دانش آموز اگر در مدرسه با این گونه موارد آشنا نشود کجا آشنا شود؟

اگر دست روی دست بگذاریم، فردا به یک معلول و حتی یک جانباز می گویند افلیج یا چلاق!

احمدی تصریح کرد: پیش دبستانی و پایه های اول و دوم را این گونه از مسائل مهمی چون دفاع مقدس دور نگه می داریم به بهانه هایی که تنها احتمال وقوع آن است و آن هم بهانه هایی که قابل استناد نیست، بعد از آن هم در کتاب های تاریخی مسائلی از قبیل حسین فهمیده ها را حذف می کنیم، اینجا خودتان قضاوت کنید با سرانه پاین مطالعه مفید در بین دانش آموزان پس از آن چگونه می توان انتظار داشت که فردا، این دانش آموز درک صحیحی از انقلاب و دفاع مقدس داشته باشد؟

وی عنوان کرد: اگر همین گونه با و این برنامه ها جلو برویم باید با چشمان خود ببینم که کودکی و یا دانش آموزی جلوی یک جانباز را گرفته و او را دست می اندازد و به او می گوید "افلیج" یا "چلاق"!

می ترسم فردا روزی بگویند فرزندان خود رابه مجالس روضه ائمه اطهار(ع) نبرید!

به گفته یکی از شهروندان همدانی هم اگر این دستوارالعمل اجرایی شود به فرزندان خانواده های جانبازان و شهدا ضربه ای روحی وارد می شود، چرا که اصلیتشان زیر سوال رفته است؟!

وی عنوان کرد: به همین منوال پیش برویم نباید فرزندان خود را به مجلس روضه ائمه اطهار(ع) ببریم و از این موضوع نگراناینده فرزندان خود هستم.

امید آن که متولیان امر با پیگری نمایندگان استان دست به کار شوند و تا تاریخ و هویت انقلابمان کم کم به ست فراموشی سپرده نشود.

دیدگاههای ارسال شده ، پس ازتأیید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.

پیامهایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

انتشار نظر به معنای تأیید از دید مسئول سایت نبوده و مسئولیت نظرات بر عهده نظردهنده است.

نظر شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.